top of page

Kom i gang med at synge

Opdateret: 8. feb.

Hvordan lærer jeg at synge? Hvordan ved jeg, om jeg overhovedet kan synge? Få tips til hvordan du kommer i gang med at synge :)

SIGNE RASMUSSEN sangundervisning

Kom i gang med at synge

Først og fremmest: Hvis du har lyst at synge, så syng! 🎶 Og syng så meget du kan - i badet, på cyklen, i bilen, mellem møder, med dit barn - you name it. Syng sange, du kan lide og synes er sjove. Syng dem så ofte, du orker. Syng dem på lige dén måde, du har lyst til. Det vigtigste er at komme igang og prøve din stemme af!


Måske det kommer nemt og naturligt for dig - then keep going! Hvis du på din vej støder på udfordringer, har jeg her nogle tips, der forhåbentlig kan hjælpe dig videre 😊


Gode 'begynder-sange'

Som skrevet, er det vigtigste at vælge sange, som du kan lide, for det er dét, der skal give dig motivation for at blive ved 😃. Det er underordnet hvilken genre og sværhedsgrad, det er. Sangene kan være alt fra højskolesang til det nyeste popnummer i radioen til dit yndlingsnummer.


Hvis du gerne vil udfordres, kan du vælge en sang, der for det meste ligger inden for dit nuværende niveau men har enkelte udfordrende passager. På den måde kan du udvikle dig lige så stille. Den måde, du afgører om niveauet er tilpas, kan fx være, hvis sangens vers er behageligt at synge og ligger i dit mellemleje - hverken for lyst eller for dybt. Sangens omkvæd kan så være den udfordrende del ved, at det fx ligger i et lyst leje, har hurtige og mange toneskift eller har en svær rytme.


Hvordan ved jeg, om jeg overhovedet kan synge?

Jeg vil bare lige slå fast: de fleste kan godt lære at synge! Kun 1-4 procent er komplet tonedøve. Så først skal du finde ud af, om din følelse af ikke at kunne synge kommer sig af, at du synes din stemme lyder dårlig? Eller fordi du ikke føler, at du kan høre, om du rammer tonerne? Eller fordi du godt kan høre, at du helt sikkert ikke rammer tonerne?


Min stemme lyder dårlig: Du kan ramme tonerne, men synes din stemme lyder "dårlig". Måske du synes din stemme lyder skinger eller tynd eller måske du synes det "larmer" for meget, når du synger. Her kan sangteknik hjælpe dig til at lære at styre stemmen og lege med forskellige klange og stemmefunktioner, så du kan få den lyd, du vil. Book en sangtime eller to og få guidelines til, hvordan du kommer videre 😃


Jeg ved ikke, om jeg synger rigtigt: Her er det en god ide at træne din evne til at skelne mellem toner. Kan du fx afgøre om to toner spillet efter hinanden er ens eller forskellige? Kan du identificere hvad den eventuelle forskel er? Hvis du er god til at skelne og identificere toner, så er du højst sandsynligt også kompetent til at vurdere, hvorvidt du rammer de rigtige toner 😉 Test det her.


Jeg kan høre, at jeg ikke rammer tonerne: Syng, syng, syng. Bliv ved med at prøve af og lær din stemme at kende. Lyt og mærk efter om du kan synge lyst og synge dybt. Nogle synger ubevidst en anden tone, hvis de ikke kan "nå" den rigtige tone. Det skyldes altså ikke, at du ikke kan synge, men at dit stemmeomfang bare er lille. Det kan trænes!


Hvis du savner at få lidt feedback på, hvordan det går med din sang og dét at ramme tonerne, så kan du eksperimentere med app'en Yousician. Det minder lidt om karaoke, hvor app'en viser tonehøjden og fortæller dig, om du synger rigtigt. Der er et hav af sange på app'en, og du kan helt sikkert finde noget, du synes er fedt at synge!


🔬 Læs også: Hvad vil det sige at synge rent eller falsk? (Kommer snart)


Få bedre kontrol over stemmen

Når vi synger, er der en masse mekanismer, der arbejder sammen. Det kan måske virke uoverskueligt, hvor man lige skal starte. Her får du to grundlæggende øvelser, der kan hjælpe dig til at få bedre kontrol over stemmen: et fleksibelt åndedræt og en afspændt krop.


Et fleksibelt åndedræt

Det vigtigste at få styr på først er åndedrættet - og dermed støtten. Det er dét, der er med til, at vi fx kan holde tonerne længe, synge svagt og kraftigt eller synge den svære frase i din yndlingssang. Nedenfor kommer en øvelse, der træner ind- og udåndingsmusklerne. Du kan udføre øvelsen som opvarmning før sang og så prøve at mærke efter, om det er blevet nemmere at synge. Du kan også sagtens lave øvelsen, mens du ser Netflix. Øvelsen tager 5-7 minutter i alt.


Øvelse: Træn indånding og udånding

  1. Indånding: Når du ånder ind, skal du placere tungen blidt mellem tænderne og slappe af i kæben. Dermed skabes der modstand på din indånding, og det er dét, der er med til at træne indåndingsmusklerne. Start med at puste ud. Træk så vejret ind som beskrevet, og forsæt indtil du ikke kan mere. Suk og slip luften ud. Det er vigtigt, at du ikke kontrollerer udåndingen men bare sukker. Gentag 10 gange.

  2. Udånding: Træk vejret ind helt normalt. Udånd ved at sætte an på et "Ksss" og hold udåndingen så lang tid du kan - helt ind til det føles som en mavebøjning. Så snart du ikke kan udånde mere, lader du indånding ske automatisk. Det er vigtigt, at du ikke kontrollerer indåndingen. Det vil sige, at du bare trækker alt et luft ind, du intuitivt har brug for samtidig med at du "taber" maven, som som din mave laver et "splat" udadtil. Gentag 10 gange.

  3. Disse øvelser kan du med fordel lave hver dag eller et par gange om ugen.


En afspændt krop

Dernæst er det vigtigt at have en afspændt krop. Hvis du fx spænder i nakke og ryg, går det også udover din kæbe- og strubemuskulatur... og dermed din evne til at synge. Det viser sig fx ved, at du har svært ved at synge lyst og får trang til at kigge opad og føre hagen frem for at "nå" tonerne. Det kan også høres på din stemme, som kan komme til at lyde tynd og klangfattig.

Nedenfor kommer en øvelse til at afspænde den øvre rygs muskulatur. Minuttallene er blot en guide. Du kan i virkelighede udføre øvelsen så kort eller lang tid, du har til rådighed.

Øvelse: Afspænd muskler langs rygraden

Du skal bruge en massagebold eller alternativt en tennisbold (den er dog lidt for stor).

  1. Stil dig op ad en væg og placer bolden et sted mellem rygraden og højre skulderblad. Placér den et sted, der er spændt.

  2. Læn din kropsvægt ind i bolden og begynd at bevæge dig lidt fra side til side og op og ned, så du masserer de spændte muskler. Gør hvad du kan mærke, at din krop trænger til. Flyt bolden op og ned langs rygraden, så du kommer igennem hele muskulaturen mellem rygrad og højre skulderblad. Gør dette i alt 3-4 minutter.

  3. Gentag det samme mellem rygrad og venstre skulderblad, igen 3-4 minutter.

  4. Du kan med fordel udføre øvelsen et par gange om ugen.

  5. Nu har du afspændt øvre ryg, og det vil forplante sig til dit åndedræt samt din kæbe og strube. Dermed har du skabt gode forudsætninger for at synge!


Hvis du har ekstra tid eller kan mærke, at det virkelig virker for dig, kan du også massere nedre ryg og lænd med bolden.


Få skræddersyede tips

Er du klar til næste skridt i din sangrejse? Måske du har brug for guidelines til at komme videre eller måske du har lyst til at dykke ned i sangteknik? Så er du velkommen til at booke en sangtime eller et forløb hos mig, hvor vi kan skræddersy stemmeøvelser, kropsøvelser og udvælge specifikke sange, der passer til dit niveau. Skriv til mig på kontakt@signerasmussen.dk. Du kan også læse mere om min sangundervisning her.



🔬 Læs også:


Go' vind!

/ Signe


Skriv endelig hvis du har spørgsmål eller gerne vil have mit take på et emne.


Seneste blogindlæg

Se alle
bottom of page